참고자료

[기감] 5.10.1. 농식품기업 TESCO








5.10.1. 농식품기업 TESCO










테스코

‘우리의 영국 소매시장 점유율은 12.5%다 – 87.5% 이후 계속 줄어 여기에 이르렀다.’
테리 리히, 테스코의 CEO, 경영의 현주소에서 인용.

‘테스코는 항상 판매할 것이다. 이는 누구도 건드리지 못하는 것인데, 경쟁위원회가 어설프게 뭔가 하려한다. 테스코를 망하게 하는 유일한 것은 그들의 메니지먼트인데, 그들은 실수하지 않을 것이다.’
카를로스 크리아두-페레즈, 전 세이프웨이 최고 경영자

회사 소개

이름 : 테스코
기업 분야 : 서비스와 상품소매

TESCO

By Corporate Watch UK
Completed September 2004
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‘Our market share of UK retailing is 12.5% – that leaves 87.5% to go after’
Terry Leahy, Tesco Chief Executive, quoted in Management Today 1

‘Tesco will just sail away. It will become unreachable, and the Competition Commission has perpetrated that. The only thing that could bring Tesco down is its management, and they do not make mistakes’
Carlos Criado-Perez, former chief executive of Safeway Plc 2
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The Company
Name: Tesco Plc
Industry area: Retailing goods and services

1. 개요

테스코는 영국에서 가장 수익성이 높고 가장 큰 슈퍼마켓 체인으로 도시의 자랑이다. 그러나 ‘한 지붕 아래’ 교외의 테스코 엑스트라나 친근한 번화가의 테스코 메트로의 한꺼풀 막 뒤에서는 냉혹한 수억 파운드의 일들이 벌어지고 있다. 최근에 테스코 및 주요 슈퍼마켓 경쟁사들이 독점적 지위를 악용하여 요즘 사회를 괴롭히고 있는 주요 사회 및 환경 문제를 일으킨데 대한 비판에 직면해 있다. 이들은 영국 및 전세계에서 소규모 농민들을 착취하고, 임금이 낮고 노동권리가 미약한 곳으로 산업화된 단작 플렌테이션으로 교체를 서두르고, 거의 모든 다른 소매업체를 없애고 도시로 다시 떠나 유령 마을들을 만들어내고, 에쏘와 공동으로 기후 범죄를 일으키고 있을 뿐만 아니라 많은 다른 기업 범죄를 일으키고 있다.

이 프로필은 2004년 지난 몇 년 동안 지속적으로 화려하게 나타났다가 사라진 테스코의 모든 사회적, 환경적 영향들을 반영 업데이트하였다.

1. Summary

Tesco, Britain’s biggest and most profitable supermarket chain, is the darling of the City. But behind the fascia of the ‘under one roof’ out-of-town Tesco Extra, or the friendly high street Tesco Metro, lies a ruthless billion pound operation. In recent years, Tesco and its major supermarket rivals have faced criticism for abusing their monopoly positions and contributing to some of the major social and environmental problems plaguing society today. These include exploiting small farmers in the UK and worldwide and hastening their replacement with industrial monoculture plantations where wages are low and labour rights are minimal; undercutting almost every other retailer and hence turning our town centres into boarded-up ghost towns; co-operating with climate criminals, Esso; as well as numerous other corporate crimes.

This profile was updated in 2004 as a reflection of Tesco’s continued meteoric rise over the last few years, with all the attendant social and environmental impacts.

2. 시장 점유율과 중요성 :

‘세인즈베리가 아무리 빨리 성장해도 우리는 항상 그들 앞에 있었다. 하지만 우리는 천천히 그러나 분명히 그들을 눌러 쫓아내며 관리하고 있다.’
팀 메이슨, 테스코 마케팅 이사

1995년 테스코는 영국 최대의 슈퍼마켓으로서 세인즈베리를 압도했다. 2001년 테스코는 영국의 식료품소매시장의 15.6%를 점령하고 6%차로 시장을 이끌었다. 테스코의 엄청난 점유율은 2001년 9월 현재 아직도 계속되고 있는데 최대로 28%까지 올라갔고, 가장 근접한 라이벌인 아사다가 약 12%의 점유율을 가지고 있다. 테스코는 식료품 시장의 34%를 통제하고 있다고 말하고 있는데, 일부는 이 숫자의 테스코 점유율은 편의점 시장(이상하게도 영국 경쟁당국은 이를 별도의 영역으로 친다)을 포함한 것이라고 주장하고 있다.  

‘슈퍼마켓’ 시장이 얼마나 집중화되고 살벌한 시장인가를 고려한다면 이는 대단한 성과다. 영국에서 테스코를 따라잡기에 유일한 방법은 아스다가 세이프웨이와 합병하는 것인데, 경쟁당국에 의해 이는 2003년에 허용되지 않았다. 그러나 아스다의 모기업인 세계 최대회사인 월마트는 2,560억 달러의 2003년 글로벌 판매액을 기록, 여전히 테스코보다 8배나 더 많은 판매고를 올리고 있다.

테스코의 항상 늘어나는 시장 점유율에 대한 유일한 위협은 경쟁당국이 특정 분야에서 ‘표준 독점율’을 25%로 규정하는 독점법의 집행을 강화하려는 것이다. 그들은 이미 블레어정부 때 슈퍼마켓의 파워에 대한 조사를 다 실시했기 때문에, 경쟁당국이 테스코의 명백한 증가하는 반경쟁적 지위를 중단하는 조치를 취하지는 않을 것 같다. 그 반대로 그들은 단지 테스코가 계속 성장하게만 하고 있다. 2004년 9월 모리슨이 세이프웨이를 인수한 후, 경쟁당국은 모리슨에게 모리슨이 인수한 일부 세이프웨이 매장을 판매할 의무를 부과하고, 테스코가 세이프웨이 52개 매장 중 10개를 인수하는 것을 허용했다.

전체 소매시장의 점유율을 고려해도 테스코는 똑같이 인상적이다. 2003년 8월 그들의 중간결산 결과에서, 테스코는 ‘전체 소매유통시장의 점유율은 단지 12.3%’라고 주장했다. 이미, ‘단지 12.3%’는 영국에서 8파운드를 쓸 때마다 1 파운드는 테스코에서 쓰고 있다는 것이다.

성장을 위해 테스코가 선호하는 ‘같은 조건에서’ 성장법 – 기존 판매공간에서만 늘어난 판매액을 기준으로 – 은 새로운 또는 확장된 매장에서의 여분의 매출은 제외한다. 이런 제한적인 조치만으로도 2004년 9월까지 작년 대비 8.3% 증가했다.

테스코의 이익은 1987년 이후 한 번만 빼고 매년 증가하고 있다. 2004년 4월 테스코는 회계연도가 끝나는 2월 28일까지 이익을 16억 파운드라고 발표했다. 하루 이익은 440만 파운드로 작년보다 17.6% 증가한 것이다. 2003년에 비교하자면 테스코는 M&S, 세인즈베리, 넥스트와 WH 스미스를 다 합친 것보다 이윤이 더 많은 것이다. 애널리스트들은 2005년 테스코 세전 이익을 20억 파운드 이상으로 예측하고 있는데 이는 세인즈베리의 다섯 배에 해당한다.

영국의 시장조사기관 민텔에 따르면 2004년 테스코는 유럽에서 두번째로 큰 슈퍼마켓으로 프랑스의 까르푸를 뒤이어 격차를 좁히고 있다. 테스코는 세계에서 4번째로 큰 슈퍼마켓이다. 전세계 12개국에 2,318개 점포를 운영하고 있으며 326,000명을 고용하고 있는데, 237,000 명이 영국에서 일하고 있어 영국의 가장 큰 민간 고용주이기도 하다. 테리 리히에 따르면, 테스코는 12개국 중 6개국에서 시장을 주도하고 있으며, 브리스톨 또는 버밍엄에서는 아니지만, 부다페스트에서는 가장 큰 매장을 가지고 있다,

영국에 1,878개 매장을, 유럽에서 261개의 매장과 아시아에 걸쳐 179개의 매장을 운영하고 있으며, 세계적으로 내년까지 184개의 점포를 더 열 계획이다.

영국에는 83개의 테스코 엑스트라 매장과 447개의 테스코 슈퍼스토어, 161개의 테스코 메트로 매장, 277개의 테스코 익스프레스 매장, 910개의 최근 인수 전환한 T&S 매장을 가지고 있다(아래의 ‘편의점(“C-스토어”)으로의 이동 섹터’ 참조).

썬데이 타임즈에 따르면 수행 연구그룹 CACI에 의한 조사 결과 테스코는 영국의 108개의 주요지역에서 – 전국토의 7.4% – 식품시장을 거의 완벽하게 제어할 수 있는 것으로 밝혀졌다. 런던 근교 에섹스의  에핑, 글래모건의 Penarth, 버킹엄이 포함되어 있다. 추가로 104개 지역에서 식료품 지출의 절반 이상을 차지하고 있다. 경쟁법에는 한 회사가 전국적으로 영국시장의 4 분의 1 이상을 차지하지 말아야하지만, 본 연구는 테스코가 이 한도를 초과하여 325개 지역을 차지하고 있음을 보여주었다. 버킹엄, 비스터 및 브래클리 사람들은 최근 편의점체인 원스탑을 인수한 결과, 이제부터는 ‘테스코 옆에 테스코 또 테스코’를 선택할 수 있게 됐다.  

2003년 말 테스코와 CEO인 테리 리히경은 가장 존경받는 회사와 오늘날의 가장 존경받는 지도자로 선정되었다. 테스코의 승리의 가장 인상적인 면은 양 카테고리에서의 ‘승리의 폭’이다. 테스코는 또한 다른 부문에서도 탑인데 ‘품질 경영’, ‘상품 및 서비스의 품질’, ‘관심끄는 능력 및 톱 탤런트 유지계발’, ‘장기투자 가치’, ‘마케팅 품질’과 ‘기업자산 사용’ 등이다. 다만 ‘사회 및 환경에 대한 책임’의 랭킹만 예외적으로 탑에 들지 못했다.

2. Market share and importance:

‘No matter how fast we grew Sainsbury’s were always in front of us. But slowly but surely we managed to grind them down and grind them out.’
Tim Mason, Tesco marketing director 3

In 1995 Tesco overtook Sainsbury’s as the UK’s largest supermarket. In 2001 Tesco occupied 15.6% of the UK grocery retail market and was the market leader by 6%.4 Tesco’s enormous share is still growing: by September 2004, it had increased to a massive 28%, around 12% more than its nearest market rival, Asda.5 Some would argue that if we were to include Tesco’s share of the convenience store market (bizarrely considered a seperate sector by UK competition authorities) in this figure, Tesco could be said to control 34% of the grocery market.

Considering how concentrated and cut-throat the ‘supermarket’ market is, this is quite an achievement. In the UK, Asda’s only real shot at catching up with Tesco would have come from a merger with Safeway, which was disallowed by the competition authorities 2003. However, Asda’s parent company, Wal-Mart, the world’s largest company, with global sales of $256bn in 2003, is still eight times bigger than Tesco.

At present the only threat to Tesco’s ever-increasing market share would come if the Competition authorities stepped in to enforce monopoly legislation which defines a ‘classic monopoly’ as 25% of market share in a given sector. Since they have already carried out an investigation into the power of supermarkets in the lifetime of the Blair government, it seems unlikely that the Competition authorities will step in to stop Tesco’s obvious and increasing anti-competitive position. On the contrary, they are just letting Tesco grow and grow. In September 2004, after Morrisons bought Safeway, Tesco was permitted to buy 10 of the 52 Safeway stores that Morrisons were obliged to sell by the competition authorities as part of their acquisition.

Tesco is equally impressive when considering its share of the total retail market. In its interim statement of results (August 2003), Tesco claimed ‘our share of the total retail market is just 12.3% and there is a lot left to go for.’ Already, ‘just 12.3%’ means that almost one pound in every eight spent in the UK is spent in Tesco.6

Tesco’s favoured measure of growth is ‘like for like’ growth – sales growth on exixting shopfloor space – which excludes growth from extra shopfloor space in new or extended stores. Even by this restricted measure sales grew 8.3% in the year to September 2004.

Tesco profits have increased every year but one since 1987. In April 2004, Tesco announced profits of £1.6bn for the financial year ending on 28 February; £4.4m profit a day, 17.6% higher than the previous year. As a comparison, in 2003 Tesco made as much profit as M&S, Sainsbury, Next and WH Smith combined.7 Analysts are now forecasting Tesco pre-tax profits for 2005 will be above the £2bn mark, five times that of Sainsbury.

Tesco is Europe’s second largest supermarket after the French firm Carrefour, and according to Mintel market research in 2004, Tesco is closing the gap. It is the fourth largest supermarket in the world.8 Tesco operates 2,318 stores in 12 countries around the world and employs 326,000 people, 237,000 of them in Britain where it is the largest private employer. According to Terry Leahy, Tesco is market leader in 6 out of the 12 countries that it operates in, with its largest store, not in Bristol or Birmingham, but in Budapest.9

It operates 1,878 stores in the UK, 261 stores in Europe and 179 stores across Asia,10 and plans to open 184 stores worldwide over the next year.

In the UK, there are 83 Tesco Extra stores; 447 Tesco superstores; 161 Tesco Metro stores; 277 Tesco Express stores and 910 recently-acquired T&S stores still to be converted (see ‘Moving in on the convenience (“c-store”) sector’, below.11

A study carried out for the Sunday Times by research group CACI 12 revealed that Tesco has almost total control of the food market in 108 of Britain’s postal areas – 7.4% of the country. This includes Epping in Essex, Penarth in South Glamorgan and Buckingham. In a further 104 areas, it accounts for more than half of grocery spending. Competition law states that a corporation should not account for more than a quarter of the UK market nationally, but this study showed 325 areas where Tesco exceeds this limit. The populations in Buckingham, Bicester and Brackley can now choose from ‘Tesco, Tesco or Tesco’ as a result of the chain’s recent acquisition of the One Stop chain of convenience stores.13

At the end of 2003, Tesco was voted most admired company and its chief executive, Sir Terry Leahy was voted most admired leader by Management Today. The most impressive aspect of Tesco’s triumph was the ‘margin of victory’ in both categories. Tesco also came top in other categories, ‘Quality of Management’, ‘Quality of Goods & Services’, ‘Ability to Attract, Develop & Maintain Top Talent’, ‘Value as a Long-Term Investment’, ‘Quality of Marketing’ and ‘Use of Corporate Assets’. Only in the rankings for ‘Community and Environmental Responsibility’ did it fall outside the top 10.14

3. 역사 ; 산더미처럼 쌓아 놓고 싸게 팔다

테스코는 1924년에 존 에드워드 코헨에 의해 설립되었다. 잭 ‘슬래셔’ 코헨은 런던의 이스트엔드에서 시장 축사 상인으로 시작한 것으로 더 잘 알려져 있다. ‘테스코’라는 이름은 처음에는 차 이름으로 사용되었는데, 코헨의 차 공급업체인 TE 스톡웰의 이니셜과 코헨의 첫 두 글자를 합성해서 만들어진 것이다. 테스코스토어사는 1932년에 상장되었다.  

코헨은 오늘날 우리가 잘 알고 있는 ‘슈퍼마켓’에서보는 소매업에서의 몇몇 작은 혁명을 이끌었다.

1935년, 잭 코헨은 미국을 방문하여 더 많은 사람들이 빠르게, 낮은 노동 비용으로 서비스를 제공받고 있는 슈퍼마켓 셀프서비스 시스템에 감동했다. 1947년, 세인트 앨번즈에 21세기의 기준에는 작은 가게(200 평방미터)인 테스코지점이 그것이 바로 대중의 상상력을 사로잡는 것은 아니지만, 셀프 서비스로 변환되어 최초로 오픈했다.

1960년대 초, 코헨은 소매가격유지제도(RPM)를 폐지하기 위해 에드워드 히스를 지원하여 의회에 로비를 했다. RPM은 제조업체 및 공급업체가 대량으로 구입할 수 있는 바잉파워를 가진 대형소매점들이 규모의 경제의 혜택과 가격할인으로 작은 상점의 몰락을 방지하기위해 상품의 판매가격을 정할 수 있게 한 것이다. 이를 ‘우회하기’ 위해, 테스코는 또 따른 인센티브를 통해 고객을 확보하는 그린쉴드스탬프를 도입했다. 고객들이 가게에 돈을 쓴 후 스탬프를 모아 나중에 카탈로그 상품을 받을 수 있게하는 것이다. 효과적인 할인방법.

1964년 의회는 RPM을 축소하고 재판매 가격제도를 통과시켰고, 1979년에는 도서 및 의약품에만 남겨놓고 RPM은 모두 없앴다.

1960년대 테스코는 글짜 그대로 전국에 걸쳐 작은 식료품체인과 수 백개의 식료품 상점을 싹슬이 매입했다. 그리고 의류와 가정 용품을 포함한 높은 마진에 비식품 매장인 ‘홈 ‘앤’ 웨어’를 도입, 최초로 4만피트의 ‘슈퍼스토어’를 서섹스의 크로울리에 열었다.

1970년대까지 테스코는 코헨이 미국에서 수입한 ‘산더미처럼 쌓아 놓고 싸게 파는’ 공식에따라 운영하고 있었다. 그러나 시장은 변화했고, 슬림 마진과 심각한 이미지 문제를 회사에 남겼다. 1973년 잭 코헨을 이은 후계자인 이언 맥로린의 지도 아래, 테스코는 ‘열망의 대량유통업체’라는 뭔가 드라마틱하고 다른 시도를 하기로 결정했다. 그린쉴드스탬프 사용을 중단하고, 전체적으로 가격을 인하하고 주요 경쟁자인 세인즈베리와 가격 전쟁을 시작하는 ‘오퍼레이션 체크아웃’을 시작했다. 다음으로 테스코 자체를 현대화하기 위해 500개의 이익을 못내는 매장을 폐쇄하고, 나머지 점포를 대폭 업그레이드하고 확장했다. 이때 테스코는 교외에 편리한 대형 주차장을 갖추고 상품의 선택폭을 광범위하게 늘리고 대량유통을 할 수 있도록 매장을 개발하여 간접비를 줄이는 한편 마진을 높일 수 있도록 했다.

1974년 테스코는 에쏘와 계약을 맺어 슈퍼스토어 부지에 주유소를 열었다. 이 아이디어는 성공적이었는데 1991년 테스코는 국내에서 가장 큰 독립 소매주유소가 되었고 이제 영국의 모든 가솔린 판매시장의 12.5%를 차지하고 있다.  

1980년대에 걸친 다른 혁신은 자체상표 제품도입, 중앙전자유통시스템, 대도시 외곽의 쇼핑센터개발 등을 포함하고 있다. 1983년에 테스코스토어 PLC를 단순히 테스코 PLC로 회사이름을 변경했다.

1985년, 테스코는 니스든의 브렌트파크에 43 에이커 규모의 100번째 슈퍼마켓을 열었다. 그것은 1978년 그 자리를 인수한 당시부터, 런던에서 가장 큰 식품 가게로서 주변 지역의 소매유통업체들에 큰 영향을 미칠 것으로 예상되어 지방의회와 충돌해 왔었다.

1993년 테스코는 경쟁 업체를 비웃으며 가격을 확 낮춘 자체상표 제품의 ‘밸류’ 라인을 도입했다. 하지만 테스코는 대중정서를 잘 읽었고 몇 년간의 불황 후, 쇼핑객들은 싼 것을 찾아 해맸고, 매출은 치솟았다. 1 년 후, 테스코는 두 트롤리를 초과하는 경우 새 제품을 내는 ‘원 인 프런트’를 시작했다. 직원추가에 수백만 달러가 들었지만, 고객들은 이를 사랑했다.

1995년 테스코는 부전무이사인 테리 리히에 의해 제안된 회사 충성도 카드를 처음으로 슈퍼마켓에 도입했다. 다른 슈퍼마켓들은 처음에는 의심했지만, 이 컨셉에 대한 대중의 상상력을 따라잡기 위해 모두 이 경주에 뛰어 들었다. 충성카드에 대한 더 많은 것은 아래 ‘기업 범죄’를 보시오.

3. History – Pile ‘em High, Sell ‘em Cheap

Tesco was founded in 1924 by John Edward Cohen. Jack ‘the Slasher’ Cohen, as he was better known, started out as a market stall trader in the East End of London.15 The name ‘Tesco’, was first used on tea, and was derived from the initials of Cohen’s tea supplier, T E Stockwell, combined with the first two letters of Cohen. Tesco Stores Limited was incorporated in 1932.16

Cohen was responsible for several small revolutions in retailing which led to the rise of ‘the supermarket’ we know today.

In 1935, Jack Cohen visited the USA and was impressed by the supermarkets’ self-service system which enabled more people to be served faster, with lower labour costs. In 1947, the Tesco branch in St Albans, a small shop by 21st century standards (200 square metres) was the first Tesco to be converted to self service, although it didn’t immediately catch the public’s imagination.

In the early 1960′s, Cohen lobbied Parliament to have the Retail Price Maintenance (RPM) act abolished, efforts supported by Edward Heath. The RPM allowed manufacturers and suppliers to set the price of goods thus preventing large retailers, who could buy in bulk and had greater buying power, from benefiting from economies of scale and undercutting the prices of smaller shops. To get ‘around’ this, Tesco offered another incentive to get customers through the doors – Green Shield Stamps. These were collected by customers when they spent money in the store, and were then traded for goods in a catalogue. An effective discount.

In 1964, Parliament passed the Resale Prices Act, curtailing RPM, which by 1979 remained in force only on books and pharmaceutical goods.

In the 1960s, Tesco was buying up literally hundreds of grocery stores and small grocery chains around the country.17 It introduced ‘Home ‘n’ Wear’ departments into larger stores to carry higher-margin non-food merchandise, including clothing and household items, and opened its first 40,000ft ‘superstore’ in Crawley, Sussex.

Until the 1970′s, Tesco operated on the ‘pile it high, sell it cheap’ formula Cohen had imported from the USA. However, the market was changing, leaving the company with slim margins and a serious image problem. Under the leadership of Ian MacLaurin, who succeeded Jack Cohen in 1973, Tesco decided to try something dramatic and different: to become an ‘aspirational mass retailer’. It discontinued the use of Green Shield trading stamps and launched ‘Operation Checkout’ which cut prices across the board and started a price war with major rivals Sainsbury’s. Next, Tesco decided to modernise itself, closing 500 unprofitable stores, and extensively upgrading and enlarging others. At this time, Tesco prioritised the development of large out-of-town stores where parking was convenient, the selection of goods broad, and where a higher volume of business could be generated at increased margins while reducing overheads.

In 1974, in a deal with Esso, Tesco began to open petrol stations on the grounds of its superstores. The idea was successful and by 1991 Tesco was the country’s largest independent petrol retailer: it now accounts for 12.5% of all petrol sold in the UK.18

Other innovations throughout the 1980s included introducing own-label product lines; computerising and centralising distribution systems and developing shopping centres outside of the major cities. In 1983, Tesco Stores PLC renamed itself simply Tesco PLC.

In 1985, Tesco opened its 100th superstore on a 43-acre site in Brent Park, Neasden. From the time it acquired the site in 1978, it had come into conflict with the local council whose greatest concern was the impact that this, the largest food store in London, would have on retailers in the surrounding areas.

In 1993, when Tesco introduced ‘Value’ lines, a cut-price range of own-label goods, competitors scoffed and the share price sank. But Tesco had gauged the popular mood: after years of recession, shoppers were looking for bargains, and sales soared. A year later, Tesco started ‘One in Front’—opening a new till whenever a checkout line exceeded two trolleys. It cost millions in extra staff, but customers loved it.19

In 1995 Tesco became the first supermarket to introduce a company loyalty card, an idea developed by the then Deputy Managing Director, Terry Leahy. At first the other supermarkets were sceptical, but the concept caught the public imagination leaving the others racing to catch up. See under ‘Corporate Crimes’ for more on loyalty cards.

4. 전략

‘영국에서 우리는 비식품시장의 겨우 5%를, 편의점 시장의 6% 만을, 금융시장의 2~3%만을 가지고 있는데, 이 모든 예는 우리가 더 큰 기업이 될 수 있다는 것이다.’
테리리히경, 2004년 1월 20일

‘테스코의 전략은 세인즈베리 – 영국에 강력한 중심을 가지고 성장하면서, 급속하게 국제 점포를 개발해가고, 좋은 비식품매장을 만들어가고, 소매서비스와 전자상거래로 성공적으로 확대해가는 – 를 훨씬 앞서는 것이다.’
데이터모니터(식품소매분석지).

최근 몇 년 동안 테스코의 성공은 주로 해외확장과 식품 이외의 높은 마진과 강력한 영국에서의 핵심사업을 유지해 온 것에서 왔다. 영국에서의 성공은 저렴한 가격, 고객충성도 육성, 다양한 상점 개념 제공, 은행 및 보험과 같은 소매서비스 확대 등에서 세워진 것이다. 비식품 아이템에 테스코가 초점을 맞추고 있는 것은 다른 식료품 소매점과 소비재회사로 여겨지는 테스코를 비교할 때 공정성에 의문이 간다.

2003년 10월 연례 식품배포연구소회의에서 데이비드 리드 테스코회장은 ‘성장은 주주들…직원들…공급업체에게 결정적인 것이다’라며 여기에서 ‘번영을 위한 방법을 구할 수 밖에 없다’고 주장했다. 성장에 대한 투자는 정말로 테스코 전략의 핵심이다. 투자를 한다고 꼭 이익이 돌아오는 것은 아니다. 2004년 1월, 테스코는 3억1500만주의 신주를 발행 7억7300만 파운드로 끌어 올렸고, 2004년 3월에는 영국의 부종산포트폴리오에서 6억5천만 파운드를 빼내 부동산그룹 탑랜드와 합작사업을 한다고 발표했다. 신주발행의 가장 큰 이유는 회사의 부채를 줄이기 위한 것이다. 성장의 대부분이 차입에 기반했기때문에 테스코의 신용 등급은 전년도에 비해 떨어졌다.

4. Strategy

‘We have only got 5% of the non-food market in Britain, we’ve only got 6% of the convenience market and we have only got 2-3% of the banking market…In all those examples we could be much bigger’
Sir Terry Leahy, January 2004 20

‘Tesco’s strategy is far ahead of Sainsbury – it has grown a strong UK core, and then rapidly developed international stores, built good non-food sales, expanded into retailing services and exploited e-commerce successfully’
Datamonitor, food retailing analysts 21

Tesco’s success in recent years has mainly come from expanding overseas, shifting to ‘higher margin’ non-food merchandise and maintaining a strong UK core business. Its UK success has been built on low prices, cultivating customer loyalty, offering a range of different store concepts and expanding into retailing services, such as banking and insurance. Tesco’s focus on non-food items has led some to wonder whether it is fair to compare Tesco with the other grocery retailers at all as it seems to have become a consumer goods company.

At the annual Institute of Grocery Distribution conference in October 2003,22 Tesco Chairman David Reid made the assertions that ‘You cannot save your way to prosperity’ and that ‘Growth is crucial to shareholders…staff…and suppliers’. Investing in growth is really at the heart of Tesco’s strategy. This investment doesn’t just come from ploughing back profit. In January 2004, Tesco raised £773m by placing 315m new shares23, and in March 2004 announced a joint venture with property group Topland to release £650m from its UK property portfolio.24 The main reason for the new share offering is to pay off the company’s debt. Tesco’s credit rating had fallen the previous year because so much of its growth had been based on borrowing.25

5.  핵심적인 영국사업

2004년 4월 초기의 홈피 자료에 테스코는 다음과 같은 공고를 올렸다 :
우리는 판매순위 향상을 위해 더 많은 투자를 하고 있다. 영국 최고의 가격경쟁력있는 유통업체로서 우리의 위치를 유지하기 위해 1월에 7천만 파운드와 어제(4월 19일) 7천만 파운드를 추가로 가장 최근의 두 가격캠페인을 위해 썼다.  

테스코는 너무 크고 성공적이어서 훨씬 더 큰 범위로 경쟁사들보다 더 많은 가격 인하를 감당할 수 있다 – 예를 들어, 2000년 식료품에 대한 일반적인 2-3%의 가격인하 때, 테스코의 가격인하는 거의 4%에 달했다.

2003-2004년 동안 21개의 엑스트라스토어를 오픈했는데 8개는 신규로 13개는 확장을 하여 총매장수는 83개가 되었다.

우리는 고객들이 우리의익스프레스 매장을 사랑한다는 추가적인 증거를 많이 갖고 있는데 그래서 우리의 편의점시장 점유율이 5.9%로 성장했다. 우리는 지금 277개의 익스프레스매장을 보유하고 있으며 평방 피트 당 최고의 판매고를 올리며 고객들에게 최고의 편의점을 제공하고 있고 수익도 증가하고 있다.

테스코의 경영진은 테스코 익스프레스 편의점을 더 많이 설치하는 ‘거리 모퉁이’전략이 영국에서의 매출 성장의 핵심열쇠라고 보고 있다. 또한 아래의 ‘C-스토어 부문’ 섹션을 보시오.

테스코의 반짝 성장은 경쟁사의 비용, 특히 세인즈베리와 세이프웨이의 고객쟁탈에 들어간 비용으로부터 왔다. 다른 영국 슈퍼마켓들은 가격과 매장 포멧이 달라 경쟁할 수가 없다.

세인즈베리는 1995년까지는 영국에서 가장 큰 식품매장이었지만 최근 테스코와 아스다에 이어 세 번째로 강등되었다. 내부 문제와 전략적 오류가 세인즈베리를 경쟁에서 뒤쳐지게 했다. 이 회사는 공급망 개선 및 일신해서 개장한 ‘페이셔스’스트어(자신들의 미적 디자인 적용한)를 선호하며 고전적인 ‘가격’에 초점을 맞추는 것을 포기했기 때문이라고 믿고 있다. 이런 시장점유율의 손실은 가격이 여전히 많은 소비자들에게 판단의 열쇠라는 사실을 잘 보여주고 있다. 또한 2004년에 세인즈베리에 대해 주주들은 불안을 보이고 있다. 인기없는 이사회 임명과 회사의 저조한 실적에도 불구하고 회장인 피터 데이비스경이 엄청난 보너스를 받았다는 소식으로 악재가 겹쳤다. 그는 2004년 7월 사임했다.

2004년 모리슨은 37년만에 처음으로 이윤에 경고등이 들어오자 세이프웨이를 흡수하려고 안간힘을 쓰고 있는데, 이 회사는 아스다가 떠난 뒤 테스코의 유일한 가능성있는 라이벌이다.

1999년 미국기업 월마트의 소유가 된 아스다는 테스코의 목의 가시가 될 가능성이 있는 유일한 슈퍼마켓이다. 2003년 글로벌 판매가 2,560억 달러인 월마트는 연간 매출이 테스코보다 8배나 더 많은 세계에서 가장 큰 회사다. 아스다는 대형 할인 의류 및 홈가구 상점인 매타란를 인수할 것이라는 소문이 있다. 이미 아스다의 조지는 영국에서 최고의 의류판매 브랜드다. 2003-4년에 4파운드의 청바지를 2 백만개나 판매했다.

흥미롭게도, 많은 이 업계 관계자들이 시장에서 테스코의 지배력을 억제할 유일한 방법은 경쟁 당국이 아스다와 세인즈베리의 합병 허락해서 확실한 경쟁을 만든 것이라고 믿고 있다. 허나 결과적으로 주요 슈퍼마켓 체인 경쟁으로 모리슨이 세이프웨이를 인수했을 때, 특별한 경우이지만 테스코는  52개의 세이프웨이 중에 모리슨이 의무적으로 팔아야 했던 10개를 1억2천만 파운드에 구입하는 것이 허락되었다는 소문이 있다.

아스다는 2004년 9월까지 천천히 내려갔음을 보여주었다. 아마 이렇게 된 이유 중 일부는 테스코와 다른 슈퍼마켓들이 작은 매장에 집중해서 영향을 받지 않았던 대형 슈퍼마켓에 대한 규제계획 때문으로 인한 것이다. 아스다는 중간층 구축을 통해 허점을 이용하는 계획을 통해 이런 규제를 돌아가려 했다. 아스다는 또한 모리슨에 의한 세이프웨이매장 전환에 의해 영향을 받았다.

테스코는 막스앤스펜서나 웨이트로즈 같은 ‘상류계층이 즐겨 찾는’ 슈퍼마켓에 비교하면 싼 슈퍼마켓으로 여겨진다. 그러나 최근 몇 년 동안 ‘휘트니스’를 도입하면서, 그런 시장을 쫒아가고 있다. 특히 M&S는 의류와 식품 판매에서 고전을 면치 못하며 고군분투하고 있다. 또한 M&S는 최근 이미 BHS와 톱숍을 인수한 소매기업인 필립그린에 의해 적대적 인수합병의 타겟이 되고 있다. 요즘 테스코에서 와인 한 병에 50파운드를 주고 구입할 수 있는데, ‘파인스트’ 라벨의 식품은 절대 저렴하지 않다. 테스코는 파인스트 라벨의 의류를 상류층이 찾는 매장으로 바꾸려 한다는 소문이 있다.

많은 농민들과 공급업체, 연구자들은 별로 알려지지 않은 다른 테스코 전략을 강조하고 있다 : 그들의 독점악용(정확한 용어로는 ‘구매자과점(소수 매주(買主)의 시장 지배)’)의 위치를 이용 공급업체에 대한 지불가격을 강제로 깍는 것이다. 이것은 그들이 소비자들뿐만 아니라 그들의 공급 업체들을 악용하여 이익을 뽑아낸다는 의미다. 공급 업체와 농민과 테스코의 관계를 이어지는 절에서 참조하시오.

5. Core UK business

In its preliminary statement of accounts, April 2004,26 Tesco considers the following bullet points:
We have been investing in further improving our price position. £70m in January and a further £70m yesterday (19th April) are the two most recent price campaigns maintaining our position as the UK’s best value retailer.

As Tesco is so large and successful it can afford to cut prices to a much larger extent than many of its rivals – for example in 2000, when there was a general price deflation in groceries of 2-3%, Tesco deflation was nearly 4%.27

During the year (2003-2004) we opened 21 Extra stores, of which eight were new and 13 were extensions giving us 83 in total.

We have further evidence that customers love our Express stores and we have grown our share of the convenience market to 5.9%. We now have 277 Express stores and the customer offer is the best in the convenience sector achieving high sales per sq. ft. and increasing returns.

Tesco executives look to the ‘street corner’ strategy, i.e. more Tesco Express convenience stores, as the key to continued growth in core UK sales. See also below in ‘C-store sector’ section.

Tesco’s sparkling growth has come at the expense of rivals, especially Sainsbury and Safeway, both of whom are battling to keep customers. The other UK supermarkets simply cannot compete on both price and range of different store formats.

Sainsbury was the UK’s biggest grocer until 1995, but was recently relegated to third position behind Tesco and Asda. Internal problems and strategic errors have left Sainsbury struggling. the company believed it could abandon the classic focus on ‘price’ in favour of refurbishing store ‘fascias’ (their own term for aesthetic design) and supply-chain improvements. Its loss of market share illustrates that price is still the key for many consumers. 2004 has also seen shareholder unrest for Sainsbury’s. Unpopular board appointments were compounded by the news that chairman Sir Peter Davis received a massive bonus despite the firm’s poor performance. He resigned in July 2004.

Morrisons is currently struggling to absorb Safeway and in 2004, issued its first profit warning in 37 years, leaving Asda as Tesco’s only really credible UK rival.

Asda, owned by US corporation Wal-Mart since 1999, is the only supermarket with the potential to become a thorn in the side for Tesco. Wal-Mart, with global sales of $256bn in 2003, is the biggest company in the world with annual sales eight times bigger than Tesco’s. Asda is rumoured to be about to acquire Matalan, the giant discount clothing and home furnishing store. Already, Asda’s George range of clothing is the best selling brand in the UK. Two million of its £4 pairs of jeans were sold during 2003-4.

Interestingly, many industry insiders believed that the only way to tackle Tesco’s dominance in the market would have been for the competition authorities to have allowed an Asda/Safeway merger, as this would have created a credible rival. In the event, out of the major supermarket chains competing, Morrisons acquired Safeway, although remarkably, Tesco has been allowed to buy 10 of the 52 Safeway stores which Morrisons was obliged to sell off for a rumoured £120m.

Asda showed a slight slow down in growth in the period to September 2004. This is probably in part due to the planning restrictions on large supermarkets which wouldn’t affect Tesco and other supermarkets concentrating on smaller store formats. Asda had tried to get around these restrictions through a planning loophole that allowed them to build mezzanine floors.28 Asda have also been affected by the Safeway store conversions by Morrisons.

Tesco used to be considered a cheap supermarket, compared to the more ‘up-market’ supermarkets like Waitrose and Marks & Spencer. However, in recent years, with the ‘Finest’ range, it has moved to capture that market too. M&S in particular is now struggling with poor sales in both food and clothing. M&S was also recently the target for an attempted hostile takeover bid by retail entrepreneur, Philip Green who already owns BHS and Top Shop amongst others. Today you can buy a £50 bottle of wine in Tesco, and the ‘Finest’ label food products are far from cheap. Tesco is rumoured to be considering an upmarket range of clothing bearing the Finest label.29

Many farmers, suppliers and researchers have highlighted another Tesco strategy that they do not broadcast so widely: abusing their monopoly (or, to use a more accurate term, ‘oligopsony’) position to force down the price they pay to their suppliers. This means that they profit not only from their consumers, but also by exploiting their suppliers. See later section on Tesco’s relation with suppliers and farmers.

6. 비식품

슈퍼마켓에게 비식품 제품 – 패션에서 사진, 전자제품, 약국 – 의 매력은 전통적인 식품보다 훨씬 더 큰 이윤을 가져다 준다는 것인데, 특히 그들이 대량으로 구입하여 낮은 임대료의 외곽의 매장에서 판매할 수 있기 때문이다. 월마트는 이러한 전략을 그들이 1999년 아스다를 취득해 영국 시장에 진출하면서 발표했다.

2004년 9월, 테스코는 자사 매출의 20%를 이제 비식품제품에서 올리고 있고 연간매출 1억 파운드 중 반을  비식품매출에서 올리고 있는 뉴캐슬의 테스코 엑스트라 대형슈퍼마켓 등과 같은 몇몇 매장은 이제 비식품 매장이 되어 가고 있다고 발표했다.

체로키 플로렌스 프레드 등의 의류매장은 영국에서 4.4%의 시장을 점유하면서 양적이나 가치면에서 가장 빠르게 성장하고 있다고 테스코는 주장하고 있다.

테스코는 매장 부지의 주유소도 또한 승자로서 자리하고 있는데 소비자에게 가격 상승을 떠넘기지 않고 대량 판매로 이를 상쇄시켜 나가기 때문이다.

테스코는 매장 약국도 잘 운영하고 있다. 한 보고에 따르면 그들이 슈퍼드러그나 부츠보다 더 많이 판매하고 있다고 한다. 테스코는 또한 40CD에서 여러 전문 음반 매장을 합친 것보다 더 많은 판매를 하고 있고, 신문판매 독점공급(모든 신문유통업체에 영향을 미치는)을 깨는 시도를 하고 있다.

2002년 테스코는웨스트켄싱턴 매장에 대체의약품을 판매하는 ‘뉴트리센터’를 오픈했다. 분명히 ‘테스코에 가장 큰 수요의 파도가 성적 능력을 상승시켜주는 천연제품에서 일어나고 있는데, 남녀 모두에게 도움이 되어 꾸준히 매년 140 퍼센트씩  성장하고 있다.’

월마트에서 2003년 테리프라이스를 인수한 후 비식품전략을 추진한 이후, 테스코는 치열하게 이 분야에서 성장을 추구하면서 영국 최대 규모의 비식품 매장으로 가고 있는 중인 것 같다.

테스코주택. 가장 최근의 슈퍼마켓 벤처일 것이다. 테스코는 2005년에 1,000채의 새로운 주택을 주로 런던 주위에 지을 예정이다. 일부 의회에서는 슈퍼마켓 설치의 대가로 저렴한 주택을 공급할 것을 제안하고 있다. 테스코는 주택협회와 건설회사들을 포함하여 파트너로 사업을 할 것이라고 말했다

6. Non-food

For supermarkets, the appeal of ‘non-food’ products – from fashion to photo-labs, pharmacies to electrical goods – is that they carry much bigger profit margins than traditional food products, especially when they can be bought in bulk and sold at low-rent out-of-town premises. Wal-Mart introduced this strategy when it entered the UK market in 1999 with their acquisition of Asda.

In September 2004, Tesco announced that 20% of its sales now came from non-food goods, and that some of its stores were becoming a destination for non-food, such as its Tesco Extra hypermarket in Newcastle, where half of the store’s £100m annual turnover is non-food.30

Tesco claims that its clothing ranges, Cherokee, Florence and Fred, are the fastest growing in the UK both in value and in volume, with a 4.4% market share.

Petrol stations on the grounds of many superstores have also been a big winner, with high volume of sales offsetting the fact that Tesco does not always pass on oil price increases to the consumer.31

Tesco in-store pharmacies have been doing well; according to one report these sell more than Boots and Superdrug together32. Tesco also sells more top 40 CDs than many specialist music stores combined and is attempting to break the wholesaler monopoly on newspaper sales (which affects all newspaper retailers).

In 2002 Tesco, opened a ‘Nutricentre’ offering alternative medicine in its West Kensington store. Apparently, ‘The biggest surge in demand in Tesco has been for natural products to boost sexual performance, rising steadily at 140% a year, as customers discover their benefits to both men and women.’33

Since poaching Terry Price from Wal-Mart to head up its non-food strategy in 2003 , Tesco seems on course to become Britain’s largest non-food retailer, fiercely pursuing growth in this area.

Tesco Homes This seems to be the latest supermarket venture. Tesco is said to be looking at building 1,000 new homes over 2005, mostly to be concentrated around London. Some councils are suggesting that supermarkets build affordable housing in exchange for planning consent. Tesco is said to be working with a mix of partners including housing associations and construction companies.34

7. 소매서비스

1997년 테스코퍼스널금융은 스코틀랜드 왕립은행과 합작회사를 시작했다. 테스코는 90년대 후반부터 여러가지 사업들과 함께, 비자카드, 주택보험, 자동차보험, 애완동물보험 및 여행보험을 시작했다. 테스코의 가장 최신전략은 ‘테스코 통신’ 실행인데, 지역서비스회사인 테스코 모바일과 테스코 토크 등을 포함하고 있다. 테스코퍼스널금융은 2003년 8월까지 400만 이상의 고객 계정과 매주 5만의 신규 계좌를 개설하는 등 유럽에서 가장 빠르게 성장하는 금융서비스 제공업체로서 큰 성공을 거둔 것으로 입증되었다.  

테스코는 또한 인터넷을 통해 판매를 확대하고 앞으로 세계 최대의 전자 야채 가게를 노리고 있다. 2001년 테스코닷컴은 처음으로 인터넷 판매를 시작했다. 2004년 4월까지 빠르게 성장해서 5억7,700만 파운드 매출에 2,800만 파운드 이익을 창출하고 전년도 이익 1,200만 파운드를 뛰어넘는 수익성있는 사업이 되었다. 테스코닷컴은 주당 120,000 고객에게 주문을 제공하고 있다.

7. Retailing services

In 1997 Tesco Personal Finance was launched as a joint venture with the Royal Bank of Scotland. During the late 90s Tesco launched, amongst other things, a visa card, home insurance, motor insurance, pet insurance and travel insurance. Tesco’s latest strategy is to launch ‘Tesco Telecoms’, which includes Tesco Mobile and Tesco Talk, a land line service. Tesco Personal Finance has proved a big success as one of Europe’s fastest growing financial service providers, with over 4 million customer accounts by August 2003, and 50,000 new accounts opening each week.35

Tesco has also expanded into selling over the Internet and is by a long stretch the world’s largest e-grocer. In 2001 Tesco.com broke even in its Internet sales for the first time.36 By April 2004 it had become a fast growing and profitable business, with sales of £577m and generating a profit of £28m, up from £12m the previous year. Tesco.com delivers 120,000 customer orders per week.37

8. 법률 서비스

‘변호사는 비쌀 수 밖에 없다 – 왜 당신이 직접 당신의 문제를 처리하지 않는가?’
테스코 법률 서비스의 표어

‘테스코 로’라는 용어는 패커너경에 의해 2003년 7월 그가 법률서비스 규제검토 때 만들어 발표한 말이다. 최고의 논쟁거리 중 하나는 슈퍼마켓 선반에 법률서비스를 올려놓는 것을 허용할 수 있는가 였다. 그들이 즉각적인 법률서비스를 제공할 계획이 없다고 주장함에도 불구하고, 테스코는 신용카드 및 보험 판매로부터 자연스럽게 법률서비스로 진행될 수 있다는 것을 보여주는 여러 슈퍼마켓 중 하나이다.

2004년 6월, 정부는 비법률회사도 법률서비스를 판매할 수 있도록 발표했고, 테스코는 임대계약서와 같은 스스로 할 수 있는 문서작성과 여러 온라인 상담을 쇼핑객에게 제공함으로서 이에 응답했다. 테스코 웹사이트 방문객들은 또한 그들의 관심분야에서 변호사를 검색할 수 있으며, 법률서비스 공급자 로팩에 보관되어 있는 다양한 서비스를 구매할 수 있다.

현재 규정에 따르면, 테스코는 더 이상의 전문의 법적 조언을 개발하여 고객들에게 제공할 수 없으며, 대신 법률계로 보내야 한다.

더그로서가 한 설문조사에서, 응답자의 31%는 ‘그들이 뭔가 끔찍하게 잘못되어 갈 가능성이 있다면 이는 허용되어서는 안된다’는 것에 ‘이는 적절치 않다’고 반대의 뜻을 밝혔다. ‘내가 식품을 살때, 변호사에게서 사고 싶지는 않아요!’

8. Legal services

‘Lawyers can be expensive – why not see if you can handle the problem yourself?’
Tagline for Tesco legal services

The term ‘Tesco law’ was coined by Lord Falconer in July 2003 when he announced a regulatory review of legal services. One of the things up for discussion was whether supermarkets should be allowed to offer off-the-shelf legal services. Despite claims that they have no immediate plans to offer legal services, Tesco is one among several supermarkets who appear to see it as a natural progression from selling credit cards and insurance.

In June 2004, the Government announced that non-legal companies could sell legal services, and Tesco responded by offering shoppers the chance to purchase documents such as do-it-yourself wills, rental agreements and a number of legal advice handbooks online. Visitors on the Tesco website can also search for lawyers in their area and buy various services, such as will storage, from legal services provider Lawpack.38

Under current regulations, Tesco is unable to develop this trend further and offer its own specialist legal advice to customers, but must instead refer them to Law Society regulated solicitors.

In a survey conducted by The Grocer, 31% of respondents said they objected to the idea, giving answers such as ‘They shouldn’t be allowed – there’s huge potential for something like that to go horribly wrong,’ and ‘It isn’t appropriate. If I’m buying food I don’t want to see a solicitor!’39

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