참고자료

[기감] 5.3.6. 디아지오 Further Information and Resources








5.3.6. 디아지오 Further Information and Resources










5.3.6. 더 자세한 정보와 자료

1) 알코올 문제를 다루는 운동그룹과 지원그룹  

- 알코올연구소 http://www.ias.org.uk/

알코올연구소는 ‘알콜 사용과 관련된 문제를 줄이기 위해 필요한 공공 정책과 알코올의 이해를 향상시키는 것’을 목표로한다. 이곳의 연구와 출판물들은 알코올에 대한 정부 정책을 비판적으로 바라보고 있다.

- 알콜컨선 http://www.alcoholconcern.org.uk/

알콜컨선은 ‘알코올 관련 피해 발생률과 비용을 절감’하기위해 활동하는 중요한 영국 알코올기구로, 공공정책에 대해서도 영향을 미치고 있다. 최근의 정책에 대한 일부 보도 자료 보기 :
www.alcoholconcern.org.uk/servlets/doc/897
www.alcoholconcern.org.uk/servlets/doc/827
www.alcoholconcern.org.uk/servlets/doc/813)  

- 세계보건기구(WHO) www.who.int/en/

알코올의 세계 보건비용을 강조하고 있는 WHO는 또한 알코올기업과  그들을 활용하여 그들에게 주어진 역할에 대해 의문을 제기하고 있다. 예를 들어, 알코올 정책에 대한 글로벌현황보고서를 참조하시오. www.who.int/substance_abuse/publications/alcohol/en/)

- 영국탈리도마이드  www.thalidomideuk.com/

영국에서 탈리도마이드의 생존자를 위한 지원, 옹호 및 운동기구이다. 최근 몇 년 동안 그들은 1950년대에 이 약을 제조했던 모회사인 디스틸러스와 디아지오로부터 생존자들이 받아야 할 보상문제에 대한 운동을 하고 있다.

- 리얼 에일 캠페인 www.camra.org.uk/SHWebClass.asp?WCI=ShowCat&CatId=221  

영국의 진짜 맥주를 지키기 위한 소비자그룹으로 그들의 운동을 대형 다국적기업에 의한 인수합병으로부터 소규모 독립 맥주와 소규모 양조장을 지키는 일환으로 여기고 있다. 이곳의 위험에 빠진 양조장에 대한 캠페인을 참조하시오.

- 회복센터 www.recovery.org.uk/

- 왕립내과학회 www.rcplondon.ac.uk/

- 금주동맹 www.alcoholics-anonymous.org.uk/

- 터닝 포인트 www.turning-point.co.uk/

- 영국 의학 저널 http://bmj.bmjjournals.com/

6. Further Information and Resources

Campaigning Groups Dealing with Alcohol Issues, and Support Groups

Institute of Alcohol Studies http://www.ias.org.uk/
The Institute of Alcohol Studies aims to ‘increase the understanding of alcohol and of public policies necessary to reduce the problems associated with its use.’ Its research and publications look critically at government policies for dealing with alcohol.

Alcohol Concern http://www.alcoholconcern.org.uk/
Alcohol Concern is an important British alcohol agency working ‘to reduce the incidence and costs of alcohol-related harm,’ and it also works to influence public policy. See some of their press releases about recent policy:
www.alcoholconcern.org.uk/servlets/doc/897
www.alcoholconcern.org.uk/servlets/doc/827
www.alcoholconcern.org.uk/servlets/doc/813)

World Health Organisation (WHO) www.who.int/en/
In highlighting the global health costs of alcohol, the WHO has also questioned the role of alcohol corporations and the leverage given to them. For example see their Global Status Report on Alcohol Policy, www.who.int/substance_abuse/publications/alcohol/en/)

Thalidomide UK www.thalidomideuk.com/
The support, advocacy and campaigning organisation for survivors of thalidomide in the UK. In recent years they have campaigned on issues surrounding the compensation received by survivors from Diageo and parent company Distillers who manufactured the drug in the 1950s.

Campaign for Real Ale www.camra.org.uk/SHWebClass.asp?WCI=ShowCat&CatId=221
A consumer group defending British real ale, who see part of their campaign as defending small brewers and independent, small scale production of ale from takeovers by large multinational companies. See their campaign on breweries at risk.

The Centre for Recovery www.recovery.org.uk/

Royal College of Physicians www.rcplondon.ac.uk/

Alcoholics Anonymous www.alcoholics-anonymous.org.uk/

Turning Point www.turning-point.co.uk/

British Medical Journal http://bmj.bmjjournals.com/


2) 디아지오와 관련된 문제에 대한 흥미있는 기사들

- 로빈 룸, ‘공공이익의 부재 : 영국에서 알코올에 대한 전략과 정책, 알코올과 마약에 대한 사회연구센터 , 2004년 3월
www.ias.org.uk/publications/alert/04issue3/alert0403_p6.html

어떻게 영국 정부의 알코올 정책이 업계의 이익을 염두에 두고 생성되었는가에 대한 매우 중요한 문서.

- 힐러리 애브라함슨, ‘거대알코올사들의 허세부리기’, 다국적기업모니터, 1998년 12월, 19집 12번 http://multinationalmonitor.org/mm1998/98dec/front1.html  

- 샐리 잭맨과 린다 힐, ‘글로벌 알코올 마케팅에 대한 전망’, 뉴질랜드마약재단, 2003년 5월
www.adf.org.au/pdf/dyp/GlobalPerspectives_screen.pdf

- ‘알코올산업의 사회측면기구 : 공중건강에 대한 경고’. Eurocare 옹호 방지 유럽에서의 알코올관련 위해방지 옹호 유로케어.
www.eurocare.org/publications/socialaspects.pdf

- 알코올정책 프로젝트, ‘인과응보 : 알코올 예방과 우선순위에 대한 기업자금의 효과’, 1996
www.cspinet.org/booze/ppstudy.html

이 두 기사는 알코올 피해 연구에 기업자금이 미치는 영향을 보여주고 있다.

가디언의 많은 기사와 사진들은 영국에서 알코올 남용과 관련된 문제들을 보여주고 있다. 예를 들어보면 :

- 제이 래이너, 영국 거리의 음주자들, 2004년 9월 5일.
- 앨런 트래비스, 산진아웃에 직면한 음주자들, 2005년 1월 22일과 피터 헤더링튼, 반사회적행위법은 비행청소년용이 아니다, 2004년 9월 8일의 기사는 정부의 알코올 정책의 초점에서 (다른 정책 분야뿐만 아니라) 무책임한 행동 범죄에 대해 규제하기 보다는 개인을 사회에서 격리하려는 것이라고 썼다.
- 사라 홀, ‘새로운 물결’정교한’ 알코팝스가 10대 상습 음주에 기름을 붓는 새로운 물결, 2002년 12월14일은 청소년 음주를 야기시키는 알코팝스 마케팅의 영향에 대한 기사다.
- 아드리안 레비와 캐시 스콧-클락, 영향력하에, 2004년 11월 20일.
- 줄리아 핀치, 음주자에 충격적인 주류회사, 2004년 10월 9일.  

판매시간 증가의 위험에 대한 런던경찰의 경고에 대한 텔레그래프의 기사  : 필립 존스턴, 24시간 음주 “범죄에 기름을 붓다”, 2004년 3월 20일.

BBC뉴스 기사 :

- 알코올에 의한 NHS에 가해지는 압력 : 알코올이  NHS에 큰 압박을 가중시키다. 2004년 3월 6일.
- 마케팅에 관하여 : 주류 판매를 위한 ‘창조적 광고’, 2004년 3월 15일.
- 기네스사건에 대하여 : 마이크 버딘, 기네스 4 무죄를 위한 싸움에 실패, 2001년 12월 21일.
- 스코틀랜드에서 위스키에 관하여  : 위스키가격이 스코틀랜드 농민들의 분노를 사다, 2002년 2월 28일 ; 디아지오가 위스키 가격을 인하하며 공격하다. 2004년 7월 23일.

Interesting Articles on Diageo and related issues

Robin Room, ‘Disabling the Public Interest: Alcohol Strategies and Policies for England,’ Centre for Social Research on Alcohol and Drugs, March 2004
www.ias.org.uk/publications/alert/04issue3/alert0403_p6.html

A powerful article about how the UK government’s alcohol policy has been created with the interests of the industry in mind.

Hillary Abrahamson, ‘Big Alcohol Puts on a Front,’ Multinational Monitor December 1998, vol 19 no 12 http://multinationalmonitor.org/mm1998/98dec/front1.html

Sally Jackman and Linda Hill, ‘Global Perspectives on Alcohol Marketing,’ New Zealand Drug Foundation, May 2003
www.adf.org.au/pdf/dyp/GlobalPerspectives_screen.pdf

‘The Beverage Alcohol Industry’s Social Aspect Organisations: A public Health Warning.’ Eurocare Advocacy for the Prevention of Alcohol Related Harm in Europe,
www.eurocare.org/publications/socialaspects.pdf

Alcohol Policies Project, ‘Paying the Piper: The Effect of Industry Funding on Alcohol Prevention Priorities,’ 1996
www.cspinet.org/booze/ppstudy.html

These two articles show the impact of industry funding of research into alcohol harm.

The Guardian has a number of articles and features about the problems with alcohol abuse in Britain. See for example:

Jay Rayner, On the Streets of Binge Britain, 05.09.2004
Alan Travis, Drinkers Face Three Strikes Ban, 22.01.2005 and Peter Hetherington, ASBOs are not just for Yobbos, 08.09.2004 – on the focus of government alcohol policy (as well as other policy areas) on marginalising invdividuals guilty of irresponsible behaviour, rather than on regulation
Sarah Hall, New wave of ‘sophisticated’ alcopops fuels teenage binge drinking, 14.12.02 about the role of marketing of alcopops in fuelling unde-age binge-drinking
Adrian Levy and Cathy Scott-Clark, Under the Influence, 20.11.04
Julia Finch, Drink Firm’s Shock for Bingers, 09.10.04

An article in The Telegraph about the Metropolitan Police warning on the dangers of increased licensing hours: Philip Johnston, 24 hour drinking “will fuel crime”, 20.03.04

BBC News articles:

About the pressure on the NHS caused by alcohol: Alcohol puts huge pressure on NHS, 6.03.04
About marketing: ‘Creative Adverts’ Selling Drinks, 15.03.04
About the Guinness Affair: Mike Verdin, Guinness Four fail in fight for acquittal, 21.12.01
About whiskey in Scotland: Whisky prices anger Scots farmers, 28.02.2002; Diageo Attacked over whiskey cuts, 23.07.04

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